Magaságyásunk elsõ termései
Gondozóik:
Fenntarthatósági témahét az iskolában
„ A tudomány vívmányai hatalmat adtak a kezünkbe, hogy elpusztíthassuk saját bolygónkat. Most nekünk kell kitalálnunk, hogyan is mentsük meg! ”
/Lucy Hawking/
Iskolánk idén is részt vett a 2022. április 25-29. között megrendezésre kerülõ országos Fenntarthatósági Témahét programjain. A program célja a Föld Napja üzenetének, a fenntarthatóságnak széles körû elterjesztése iskolai keretek között.
A 2021/2022-es tanév kiemelt témái a víz, az egészségvédelem és a felelõs fogyasztás. Ezek mellett a hulladék, mint állandó téma is megjelenik. Ezekben a témákban kiemelten foglalkoztunk az egyéni, a kisközösségi és a társadalmi felelõsségvállalással.
Az alsó tagozaton a hét folyamán a tanulók korosztályuknak megfelelõen foglalkoztak a víz felelõs használatával és védelmével.
Az elsõ osztályosok terepi vizsgálatokon keresztül ismerkedtek a vizes élõhelyek állataival. Szûrõkkel nagyítókkal felszerelkezve vonultak a Váli-vízhez, hogy az eszközeik segítségével vízi állatokat gyûjtenek be az élõvízbõl.
Technika órán az újrahasznosítás jegyében versenyautókat készítettek WC papír guriga, mûanyag zárókupak és hurkapálca felhasználásával.
A 3.b osztályban a víz téma komplex körbejárásával a gyerekek vízhez való pozitív kötõdésének kialakításával foglalkoztunk. Az édesvízkincs megvédése érdekében a víztakarékosság jegyében több kapcsolódó videó megtekintése után alaposan átbeszéltük hogyan vigyázhatunk „egy csepp vízre”. Csepp alakú rajzlapokra készítették el ötleteiket, amivel bemutatták mind a pazarlást, szennyezést, valamint javaslataikat a helyes vízfelhasználásra.
A 3.a osztályosok az újrahasznosítás jegyében fantasztikus hangszereket készítettek kindertojás kapszula, mûanyag kanál, kupak, parafadugó, konzerves doboz, fonalak, zsinór, textil, faág, kerek sajtos doboz felhasználásával.
A 4. és a 7. osztályosok ötletes színes plakátokat készítettek, amivel felhívják a figyelmet arra, hogyan védjük jól a környezetünket. Mik azok a helytelen szokások, amelyek hosszútávon a körülöttünk lévõ természet rombolását okozzák.
6. osztályosok a mobiltelefonok kapcsán beszélgettek a veszélyes hulladékokról. Nem minden alkatrész veszélyes, hiszen értékes, ritka fémek találhatók benne. Hogyan lehet újrahasznosítani? Mennyi idõnként cseréljük? Mit csinálunk a régi mobilokkal?
Technika órán a tárgyak új életre keltek. Mûanyag flakon, mûanyag zárókupak, textil, fonal, cérna, nagy gyufásdoboz, gyógyszeres doboz felhasználásával poháralátét, kisautó, gyufásdoboz ház, nyaklánc, csörgõ, osztálypóló készült.
A 8. osztályos diákok frontális munka és interaktív beszélgetés formájában a fenntartható életmód, a fenntartható táplálkozás és az élelmiszerpazarlás problémakörével foglalkoztak. Mi a környezetbarát viselkedés? Melyek azok a cselekedetek, amellyel csökkenthetjük az ökológiai lábnyomunkat?
Azt gondoljuk, hogy ha már kicsi gyerekkorban elkezdjük a környezettudatos nevelést, felnõttként már természetes és magától értetõdõ lesz számukra a fenntartható életmód. Hiszen csak együtt, közösen leszünk képesek megóvni bolygónk élõvilágát.
Amint azt Albert Schweitzer megfogalmazta már több mint 100 évvel ezelõtt:
„ A jövõ nem fogja jóvátenni, amit te a jelenben elmulasztasz. ”
Gremspergerné Sáfrán Szilvia
Ökoiskola lettünk
A Váli Vajda János Általános Iskola 2016-ban nyerte el második alkalommal az Ökoiskola címet. Ez azt jelenti, hogy iskolánk részt vállal a környezettudatos magatartás kialakításában és ezzel hozzájárul a Földünk védelméhez.
Mindezt igyekszünk megvalósítani a tanítási órák keretében és azokon kívül is. Iskolánkban szelektíven gyûjtjük a papír és a mûanyag hulladékot, valamint használt sütõolajat és zsírt és a használt elemet is. Utóbbiakba az egész falu közösségét igyekszünk bevonni, hiszen ezeket egy társaság elszállítja és sportszerutalványra váltja.
Évente megszervezzük iskolai szinten a faluban történõ papír -és elektronikai hulladék gyûjtést, melybõl befolyt összeg szintén iskolánk közösségét támogatja.
Környezettudatosságot szem elõtt tartva tervezzük programjainkat is. Ennek keretében csatlakozunk különbözõ közösségi akciókhoz, mint a TeSzedd!, az Országos Fenntarthatósági Témahét, és a Mozdulj a klímáért témahét!. Ezeken az évente megrendezésre kerülõ programokon kívül részt veszünk alkalomszerû jó gyakorlatokon is, melynek keretében 2017-ben Fecskebarát iskola lettünk. Iskolánk energiaszükségletét is igyekszünk környezetbarát módon fedezni, melyhez több mint negyven napelem járul hozzá. Mindennapos testnevelés keretében tanulóink úszni járnak és néptáncot tanulnak. Délutáni tevékenységek keretében több sportszakkör is azt a célt szolgálja, hogy tanulóink minél többet és változatosabban sportolhassanak. Évente többször is túrákat szervezünk különbözõ természetvédelmi helyekre, ahol a hely szépségének megismerése mellett a környezetvédelem is nagy szerepet kap. Pályázatok révén igyekszünk az egészséges táplálkozásra is nagyobb hangsúlyt fektetni, így részt veszünk az iskolagyümölcs és iskolatej programokban. Jelenleg is dolgozunk a Menõ Menzák nevû nyertes pályázatunk megvalósításán.
Iskolánk részt vett a 2017. április 24-28. között megrendezésre kerülõ országos Fenntarthatósági Témahét programjain. A program célja a Föld Napja üzenetének, a fenntarthatóságnak széles körû elterjesztése iskolai keretek között. A több témát átölelõ témahét idei kiemelt célja alsó tagozaton a vízvédelem volt, így a hét folyamán a tanulók korosztályuknak megfelelõen ismerkedtek a víz felelõs használatával és védelmével. Felsõ tagozaton az egészséges életmód és az étkezés szerepe volt a kiemelt téma. A hét fõ eseménye az volt, amikor az összes diák és tanár kék, zöld, fehér pólót és pulóvert húzott és az iskola udvarán együtt formáltak vízcseppeket, ezzel szimbolizálva, hogy a víz védelmében egyenként kevesek vagyunk, de összefogva bizony sok mindent elérhetünk. A hét lezárásaként minden osztály csapatokat alakított és játékos feladatokkal bõvítették a héten szerzett tudásukat. Egészen május közepéig két kísérõprogram is zajlott, melyek által a használt étolajból illetve elembõl befolyt összegekbõl iskolánk eszközparkját tudjuk bõvíteni.
Elemgyûjtésrõl tájékoztató kisfilm megtekintéséhez kattintson az alábbi linkre:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=XxhdpZEtHjw
"Mozdulj a klímáért!" (2017-es cikk):
Iskolánk a Váli Vajda János Általános Iskola idén elõször vett részt a Mozdulj a klímáért! témahét lebonyolításában. A hét fõ célja volt, hogy minél több diák érkezzen környezetkímélõ módon az iskolába, ezért, aki gyalog, kerékpárral, rollerrel, görkorcsolyával vagy gyalog érkezett és távozott a hét folyamán, egy-egy zöld kilométerrel gazdagította iskolánkat és a bolygót. Nagy öröm, hogy a hét folyamán 1427 zöld kilométert gyûjtöttünk.
Ezen kívül a témahét részeként közös mandala projektet készítettünk Biciklivel a jövõ Fáiért! címmel. A kép üzenete, hogy ha kerékpárral járunk iskolába, vagy dolgozni, az nem szennyezi a levegõt és így több fa marad életben, melyeknek az éltetõ oxigént köszönhetjük. A nagy közös képen kívül ez a hét remek alkalmat adott az osztályonkénti szelektív papírhulladék gyûjtésének bevezetéséhez is.
Csoportos és egyéni alkotások is szép számmal születtek a megadott ötletek sok osztályt és pedagógust alkotásra inspiráltak. Az 1. és 7. osztályok falevél és termés mandalákat készítettek. A 2. osztályosok és a 4.a osztály mag mandalákat alkottak. A 3.a osztály használt ruhákból készített mandalát, míg a 3.b óriás mandalát színezett.
A 4. a és b valamint az 5.b gyümölcssalátát készített idény gyümölcsökbõl. A 6.b osztály mandalája újrahasznosított anyagokból készült. Ezeken kívül született két írásbeli alkotás is egy 2000 éves amazonasi fáról.
Örömünkre szolgált a kihívás és a tanulók lelkesedése. Reméljük, ez nem változik a jövõben sem.
"Mozdulj a klímáért!" (2018-as cikk):
A Váli Vajda János Általános Iskola a tavalyi év sikerén felbuzdulva az idén második alkalommal is csatlakozott a Mozdulj a Klímáért kampányhoz. Mind a 210 tanulók nagy lelkesedéssel fogadta a hírt, hogy 2018. szeptember 17-21. közötti héten újra lehet gyûjteni a zöld kilométereket.
Idén az öt nap alatt 1703 zöld kilométer gyûlt össze a környezetkímélõ utazásokból a tanulók által, amit 65 kilométerrel a tanárok is gazdagítottak.
A közösségi akciónk idén is egy élõkép volt, ami egy nagy almás kosarat ábrázol. A felsõs diákok kosárként védelmezik az alsósokat, akik piros és sárga almákként növekednek, okosodnak, azért hogy környezetbarát felnõtt válhasson belõlük.
A kiscsoportos projektek a következõk voltak:
1 osztály: termésképek
1.osztály napközi: helyi zöldségekbõl ehetõ virágok
2. osztály: termésképek
3.a osztály: termésekbõl almák
3.b osztály: helyi zöldségekbõl, házi kenyérbõl, helyi sajtokból szendvicsek, termésképek
4.a: alma képek, szüret egy helyi gazdánál
6.a osztály: almák kupakokból
7.b osztály: mosolygós almák, õszi gyümölcssaláta
8. osztály: falevél képek
2-3. osztályos napközi: terméskép
A képekbõl látszik, hogy minden korosztályt megmozgattak a kis közösségi akciók és mindenki szívesen vett részt a programokon.
LETÖLTHETÕ ÖKOISKOLAI MUNKATERVEK:
A 2016/17-es tanév munkatervének letöltéséhez kattintson ide.
A 2017/18-as tanév munkatervének letöltéséhez kattintson ide.
A 2018/19-es tanév munkatervének letöltéséhez kattintson ide.
A 2019/20-as tanév munkatervének letöltéséhez kattintson ide.
A 2021/22-es tanév munkatervének letöltéséhez kattintson ide.
LETÖLTHETÕ BESZÁMOLÓK:
A 2016/17-es tanév ökoiskolai beszámolójának letöltéséhez kattintson ide.
A 2017/18-as tanév ökoiskolai beszámolójának letöltéséhez kattintson ide.
A 2018/19-es tanév elsõ félévi beszámolójának letöltéséhez kattitson ide.
A 2018/19-es tanév év végi beszámolójának letöltéséhez kattintson ide.
A 2019/20-as tanév év végi beszámolójának letöltéséhez kattintson ide.
A 2020/21-es tanév év végi beszámolójának letöltéséhez kattintson ide.
|